6 tapaa hätistää työuupumuksen oireet

Työuupumusta on vaikea myöntää. Luota kuitenkin lähipiiriin, jos he ovat huolissaan voinnistasi.

Jos polttaa kynttilää molemmista päistä, lopputuloksena on yleensä uupuminen. Pelkästään loppuunpalamisen riski täytyy ottaa vakavasti.

Yksi sairaaloidemme työpsykologeista, Anneli Romana, muistuttaa, että joku ulkopuolinen voi olla sinua parempi tunnistamaan uupumuksesi merkit.

Siksi kannattaa kysyä ja luottaa esimerkiksi työkaverin, puolison tai lasten mielipiteeseen.

‒ Hyvä itsetuntemus ja oman kehon kuulostelu auttavat myös ehkäisemään uupumista, Romana lisää.

Eläessään ruuhkavuosien huippua myös Romana vaati itseltään liikaa. Vasta, kun hän pysähtyi kuuntelemaan kotoa tullutta palautetta, hän ymmärsi tehdä muutoksen.

Näillä vinkeillä estät työuupumuksen:

1. Kysy ensin itseltäsi

Mitä minulle kuuluu? Kuinka pitkiä työpäiviä teen? Onhan minulla muutakin kuin työ? Mitä muuta tarvitsisin elämääni? Onko niille tarpeeksi aikaa?

Monia uupuneita yhdistää yksi seikka. Heidän tapanaan on laittaa perhe, työ ja arki oman hyvinvoinnin edelle. Toisten kuulumisia on helpompi kysyä ensin kuin kuulostella omaa jaksamistaan.

2. Älä paahda pitkää päivää

Pitkän työpäivän jälkeen monia odottaa kotona typötyhjä jääkaappi, nälkäiset lapset, pyykkivuori, tiskipino, ulospääsyä odottava koira ‒ tai ainakin joku näistä.

Muista, ettei kukaan voi ahertaa aamusta iltamyöhään. Ole itsellesi armollisempi, karsi  to do -listaa ja organisoi etukäteen. Pistä asiat tärkeysjärjestykseen, mutta muista antaa aikaa itsellesi.

Käy esimerkiksi yksin lenkillä, lue kirjaa tai mietiskele sohvalla. Jos työnteko venyy pitkälle iltaan, se pitää lopettaa vähintään pari tuntia ennen nukahtamista. Myöskään repivä liikunta ei sovi myöhäiseen iltaan.

Tällöin varmistat, että nukahdat nopeammin ja unenlaatusi on parempaa ja palauttavaa. Myös turhautuminen vähenee.

3. Kohtele itseäsi hyvin

Millaisia asioita pohdit? Miten kohtelet itseäsi? Millä sävyllä puhut itsellesi? Tyyli, jolla kohtelet itseäsi kertoo myös siitä, miten toimit töissä ja kotona.

Väsyneenä kiinnität huomiosi ja ajattelusi negatiivisiin asioihin, mieleen palautuvat ne muistot, jotka haluaisit unohtaa ja näin saat itsellesi apean mielialan. Myönteisemmällä asenteella ratkaiset varmemmin arjessa kohtaamasi ongelmatilanteet.

4. Jätä murheet taaksesi

Jokainen kohtaa elämässään pettymyksiä. Asiat eivät aina suju halutulla tavalla, mutta sen kanssa on vain opittava elämään. Käsittele tapahtuneet asiat ja jätä ne sen jälkeen taaksesi. Murehtimalla ongelmat eivät ratkea töissä tai kotona.

Aistiharjoitukset ovat hyvä keino unohtaa mieleen väkisin tunkeutuvat murheet. Keskity lenkillä katsomaan ympärillesi. Aloita pohtimalla, minkä värisiä ovat puiden rungot, miltä ympärillä tuoksuu tai millaisia ääniä kuuluu? Kun keskityt täysillä ympäristöön, et ehdi miettiä muuta.

5. Syö ja liiku oikein

Säännöllinen syöminen, parin tunnin välein, pitää mielen vireänä ja auttaa ajatustyössä. Myös terveellinen ravinto vaikuttaa vireystilaan.

Valitse sinulle sopivin tapa liikkua, sillä liikunta lisää mielihyvän tunteita ja parantaa peruskuntoa. Muista nauttia. Jokaista liikuntasuoritusta ei tarvitse tehdä hampaat irvessä. Kun valitset harrastuksen, joka sinua kiinnostaa, kroppasi rentoutuu.

6. Jaa tehtävät

Muista, ettei kenenkään tarvitse tehdä kaikkea yksin. Kerro rohkeasti töissä ja kotona, jos hautaudut työtaakan alle.

Eikö olo helpota?

Joskus uupumus voi kasvaa liian suureksi, mutta apua on onneksi saatavilla. Tule keskustelemaan psykologimme kanssa, miten saat mielen jälleen vireäksi ja arjen rullaamaan.

Varaa aika psykologille

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää