Hiljaa hyvä tulee

Ronne Ukonaholle Duunikunnon tarjoama elämänmuutos on tarkoittanut erityisesti harjoittelutahdin hölläämistä.

Joskus elämänmuutos voi tarkoittaa hidastamista. Sellaista rakennusinsinööri Ronne Ukonaho, 26, hakee tämän kevään Duunikunto-ohjelmasta.

Moni voisi ajatella, ettei mies, joka harrastaa kampailulajeja, kuntosalia, salibandya ja jalkapalloa sekä syö säännöllisesti ja terveellisesti, tarvitse elämäänsä muutosta.
Sellaisen Ukonaho kuitenkin tarvitsi. Muutos on ollut huima, vaikka Duunikunto-projektia on takana vasta parisen kuukautta.

‒ Olo on virkeämpi ja yleisfiilis positiivinen. Jaksan ja voin selvästi paremmin, urheilullinen nuorukainen arvioi.

Ukonaho on harrastanut eri urheilulajeja koko ikänsä. Hänen harjoittelunsa on ollut rankkaa ja vaativaa. Lajikokeilut ovat toisinaan tyssänneet loukkaantumisiin ja vaivoihin. Juoksemisesta Ukonaho on pitänyt aina, mutta varsinainen maileri hän ei silti koskaan ole ollut.

Kipinä polkujuoksuun ja elämänmuutokseen syntyi esimiehen innostamana. Ukonaho oli haaveillut juoksuharrastuksen aloittamisesta. Kun hän kuuli Duunikunnon tämänkeväisestä polkujuoksu-teemasta, Ukonaho näki tilaisuutensa koittaneen.

‒ Tiedän, että minussa on potentiaalia. Tavoitteenani on osallistua jonain päivänä ultrajuoksuun.

Ultrajuoksuksi lasketaan kaikki maratonia pidemmät matkat.

Toppuuttelu vaatii harjoitusta

OPn ja Pohjola Terveyden juoksukoulun sekä Duunikunto-projektilaisten valmentaja, seikkailujuoksija Jukka Viljanen sanoo, että Ukonahon liikunnallinen tausta antaa hyvät eväät polkujuoksuun ja myöhemmin vielä pidemmille matkoille.

‒ Polkujuoksussa pärjätäkseen lihaskunnon on oltava hyvällä tasolla. Ronnen tausta auttaa häntä siinä. Myös juoksutekniikka on kunnossa. Haasteena on se, ettei hän harjoittele liikaa eikä liian kovaa, Viljanen arvioi.

Ukonaho myöntää kärsineensä penikkavaivoista Duunikunnon aikana. Viljasesta syy on täysin selvä. Ukonaho on kevätauringon ja hyvän juoksutuntuman vuoksi innostunut harjoittelemaan liikaa.

‒ Juoksuharrastusta aloittelevan täytyy lähteä liikkeelle pienin askelin, vaikka kuntopohja olisi hyvä. Juoksemiseen täytyy totutella hiljalleen. Näin säästytään rasitusvammoilta. Onneksi Ronne kuuntelee ja ottaa palautetta erinomaisesti vastaan. Uskon, että hän on jo ymmärtänyt, ettei parhaisiin tuloksiin päästä ainoastaan isoilla kilometreillä, Viljanen jatkaa.

Lautanen uusiksi

Ukonaho sanoo olleensa aina kiinnostunut myös omasta hyvinvoinnistaan, minkä vuoksi riittävä uni, terveellinen ruokavalio ja liikunta ovat olleet osa hänen elämäänsä.

‒ Duunikunnon ansiosta olen muuttanut hitaasti tottumuksiani. Ennen ajattelin, että palautuminen on kiinni siitä, että jaksan syödä tarpeeksi proteiinia. Nyt olen karsinut ruokavaliostani turhat lihat ja proteiinijuomat pois. Syön entistä kasvispainotteisemmin, hän kuvailee.

Ukonaho on kiinnittänyt huomionsa erityisesti siihen, että lautasella on palautumisen kannalta tärkeitä hiilihydraatteja, rasvoja sekä runsaasti kasviksia.

Lisäksi Duunikunnon aikana hän on keskittynyt Pohjola Sairaalan fysioterapeutin Katja Vuolan johdolla kehon liikkuvuuteen ja vetreyteen. Myös Vuola kehuu Ukonahon lihaskuntoa ja ominaisuuksia juoksijana. Hän muistuttaa Ukonahoa harjoittelemaan maltillisesti ja ohjeiden mukaan.

‒ Näin säästyy kehon ylikuormitukselta ja -rasitukselta. Ultrajuoksussa kilometrilukemat nousevat suuriksi, joten kehosta huolehtimisen merkitys korostuu, Vuola antaa neuvoja tulevan varalle.

Duunikunto-projekti on Ukonahosta tarjonnut avaimia elämänmuutokseen sekä paljon lisätietoa sellaisellekin ihmiselle, jolle omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on ollut aina arkipäivää.

‒ Meillä on hyvä ryhmähenki ja saamme toisiltamme paljon tsemppausta. Tärkeintä minulle on nyt päästä niihin tavoitteisiin, jotka olen itselleni asettanut.

Duunikunto-ohjelman avulla voit löytää kipinän pysyvälle elämänmuutokselle. Kevään aikana Pohjola Sairaalan asiantuntijat antavat ohjeita elämänlaatuun, hyvinvointiin ja jaksamiseen Duunikunto-ohjelmassa. Duunikunto MTV:n Huomenta Suomessa torstaisin klo 8.05 ja uusinta maanantaisin klo 6.00. Jaksot löydät myös Katsomosta ja Pohjola Sairaalan Youtubesta. Seuraa meitä somessa ja varmista paras #duunikunto!

Teksti: Virvamaria Toikka, Kuva: kuvituskuva


Lue lisää