Ihanan kamala juoksu

Duunikunto-ohjelmaan osallistuva Sanna Väisänen on inhonnut juoksemista koko ikänsä. Nyt hän hakee polkujuoksuharrastuksesta pysyvää elämänmuutosta.

‒ Olen aina inhonnut juoksemista, kertoo Duunikunto-projektiin tänä keväänä osallistuva Sanna Väisänen.

DNA:lla hankintapäällikkönä työskentelevä 34-vuotias Väisänen on elämäntapamuutosta yrittävistä henkisesti kovimman paikan edessä, kun hän pyrkii muuttamaan mielipiteensä juoksemisesta kokonaan.

‒ Minusta juoksu on aina ollut tylsää. En ole ymmärtänyt, mitä hienoa on juosta pelkkää suoraa, Väisänen kuvailee.

Hänen kohdallaan ei kuitenkaan ole kyse siitä, etteikö hän nauttisi liikunnasta. Väisänen on aktiivinen koiraharrastaja sekä painonnostaja. Mutta mitä juoksun vihaaja tekee juoksukoulussa?

‒ Kun kuulin Duunikunnosta ja sen sisällöstä, innostuin välittömästi. Mielestäni mahdollisuus kuulosti kivalta ja mielenkiintoiselta. Halusin ylittää itseni ja katsoa, pystyisinkö tekemään elämääni tiettyjä muutoksia.

Duunikuntolaisten juoksuharjoittelusta vastaava valmentaja Jukka Viljanen arvioi, että Väisäsen urheilutausta edesauttaa naisen erinomaisiin tuloksiin. Hänen mukaansa naisen ominaisuudet sopivat erinomaisesti polkujuoksuun.

‒ Sanna on ryhmän potentiaalisimpia juoksijoita. Painonnoston ansiosta hänen keskivartalonsa ja jalkansa ovat voimakkaita ja sellaisia tarvitaan vaihtelevissa maastoissa juostessa. Oikeastaan Sannan menestys polkujuoksussa on nyt täysin hänestä itsestään kiinni. Jos Sanna innostuu ja oppii pitämään juoksemisesta, hän voi saavuttaa vielä paljon, Viljanen kuvailee.

Jo ensimmäiset metsässä tehdyt lenkit muuttivat selvästi Väisäsen ajattelua. Hän nauttii luonnossa liikkumisesta valtavasti, joten polkujuoksun vaihtelevuus ja tarjoamat elämykset ovat näyttäneet juoksun parhaat puolet.

Unesta helppo nipistää

Vaikka Väisäsen hyvinvoinnin rakennuspalikat ovat kunnossa, hänellä on vielä monta pientä elämänmuutokseen tähtäävää askelta otettavana. Harrastukset vievät Väisäsen ajasta niin paljon, että yöunet jäävät vähiin. Ehtiäkseen tekemään tarpeeksi, hän nipistää yöunista.

Pohjola Sairaalan psykologi Tuomas Grönman varoittaa, että tiivis harjoittelu, raskas työ ja liian lyhyet yöunet polttavat loppuun lopulta kenet tahansa.

‒ Unesta on helppo tinkiä, kun on paljon tekemistä. Riittävä uni ennaltaehkäisee terveyshaittoja ja lisää keskittymiskykyä. Myös työnteko ja harjoittelu sekä palautuminen tapahtuvat nopeammin, hän luettelee.

Grönman tietää kokemuksesta, että elämänmuutokset ovat haastavia ja vaativat ihmiseltä paljon. Hän neuvoo tekemään helppoja väliaikatavoitteita matkalla kohti suurempaa muutosta. Grönman kertoo, että onnistumisen tunteet lisäävät motivaatiota ja positiivista virettä.

Näin Väisänen kertoo myös toimineensa Duunikunto-projektissa.

‒ Olen parantanut myös ravintoani ja syönyt säännöllisemmin. Aiemmin aamupala saattoi jäädä väliin, nyt otan eväät töihin ja syön siellä.

Uudet opitut tavat ja tarpeeksi hidas eteneminen eivät kuitenkaan aina riitä. Joissain asioissa asennemuutos vaatii myös motivoitumista ja herättelyä. Vaikka Grönmanin mukaan ihminen tietäisi tarkasti parhaat toimintamallit, ilman tarpeeksi vahvoja motivaatiotekijöitä tavoitteet voivat jäädä vain puheeksi.

Muiden Duunikuntoon osallistuvien tsemppi on vaikuttanut merkittävästi myös Väisäsen mielialaan. Voitontahtoinen ja kilpailuhenkinen nainen ponnistaa pysyvään elämänmuutokseen muiden esimerkin avulla. Hän tiedostaa kuitenkin, että monen asian on vielä muututtava, jotta oma jaksaminen olisi parhaalla tasolla.

Pohjola Terveyden fysioterapeutti Katja Vuola kokee polkujuoksun vaihtoehdoksi juuri kiireisessä elämäntilanteessa olevalle Väisäselle.

‒ Juoksulenkki voi olla tasapainottava tekijä ja siitä voi ammentaa voimavaroja myös muuhun.

Duunikunto-ohjelman avulla voit löytää kipinän pysyvälle elämänmuutokselle. Kevään aikana Pohjola Sairaalan asiantuntijat antavat ohjeita elämänlaatuun, hyvinvointiin ja jaksamiseen Duunikunto-ohjelmassa. Duunikunto MTV:n Huomenta Suomessa torstaisin klo 8.05 ja uusinta maanantaisin klo 6.00. Jaksot löydät myös Katsomosta ja Pohjola Sairaalan Youtubesta. Seuraa meitä somessa ja varmista paras #duunikunto!

Teksti: Virvamaria Toikka, Kuva: kuvituskuva


Lue lisää