Kävelypalaverit ja muu kevyt liikunta työpäivän aikana tukevat hyvinvointia

Kevyen liikunnan lisääminen työpäivään parantaa työhyvinvointia ja ennaltaehkäisee esimerkiksi selkäkipuja. Pohjola Sairaalan työfysioterapeutti Tuula Sivander-Heinonen kehottaa ravistelemaan luutuneita kokouskäytäntöjä ja tuomaan pienillä muutoksilla liikettä työpaikoille.

Työhyvinvoinnissa ennaltaehkäisy tulee halvemmaksi kuin esimerkiksi huonosta ergonomiasta syntyneiden vaivojen hoitaminen. Työnantajan kannattaakin panostaa käytäntöihin, jotka lisäävät hyvinvointia työpaikalla. Erityisesti toimistotyössä istuminen aiheuttaa monenlaista vaivaa, ja siihen kannattaa tuoda vaihtelua mahdollisimman paljon.

- Pitkäkestoinen päätetyöskentely ei tee hyvää silmille eikä selkärangalle. Pitkäkestoinen istuminen sisältää staattista lihastyötä ja vastaa aineenvaihdunnan kannalta lähes lepotilaa. Harvamuistaa istua koko päivää ryhdikkäästi, joten istumista pitäisikin pätkiä noin puolen tunnin välein. Vessatauot, kahvi- ja lounastauot sekä puhelut ovat luontaisia istumisen tauottajia. Niiden aikana kroppaa voi liikutella ja vetreyttää muutenkin päästä varpaisiin, työfysioterapeutti Tuula Sivander-Heinonen muistuttaa.

Pohjola Sairaalan työfysioterapeuteilla on laaja kokemus erilaisten työperäisten ongelmien hoitamisesta ja ehkäisystä. Tarvittaessa työnantaja voi kääntyä työterveyden puoleen, mikäli tuntuu, että kaipaa tukea ja neuvoja työpaikan käytäntöjen muuttamiseen ja terveellisten valintojen tukemiseen. Pohjola Sairaalassa panostetaan erityisesti työterveyshuollon vaikuttavuuteen ja ongelmien ennaltaehkäisyyn, joten apua löytyy varmasti.

Kokouskäytäntöjen muuttaminen on yhteinen asia

Esimiehellä on tärkeä rooli ilmapiirin ja käytäntöjen rakentamisessa ja käyttöönotossa työpaikalla. 

- Esimiehellä on mahdollisuus näyttää omalla aktiivisuudella esimerkkiä. Henkilöstön kanssa kannattaa pohtia yhdessä, millaisissa palavereissa uusia kokouskäytäntöjä voitaisiin noudattaa, Pohjola Sairaalan Tuula Sivander-Heinonen sanoo. 

Palavereissa äänessä oleva henkilö voi myös puhua aina seisoen tai liikkua paikaltaan yleisön eteen puhumaan. 

Tutussa porukassa tällaisia liikuntaa ja liikkumista lisääviä kokouskäytäntöjä on helppo rakentaa. Kahdenkeskiset kehityskeskustelut on helppo pitää kävellen, samoin kuin pienen tiimin sisäiset palaverit. Ne sopivat mainiosti ideoiden sparraamiseen sekä tiimityöskentelyyn. 

Maailmalla kävelykokouksia ovat suosineet esimerkiksi Applen Steve Jobs ja Facebookin Mark Zuckerberg. Viimeksi mainittu on pitänyt muun muassa työpaikkahaastatteluja kävellen. 

- Raitis ilma ja rauhallinen liikunta tuulettavat päätä ja rentouttavat mieltä, jolloin tuoreita ajatuksia kumpuaa paremmin kuin istuessa. Kun lähdetään ulos ja aikomuksena on kävellä, kengistä ja vaatetuksesta on hyvä antaa ohjeistus viimeistään edellisenä päivänä, Sivander-Heinonen muistuttaa.

Työfysioterapeutin vinkit: Työpäivään voi tuoda liikettä monella tavoin

  • Päivä voi luontevasti alkaa ja päättyä työmatkaliikunnalla. 
  • Seisominen ja käveleminen ovat helpoin tapa aktivoida ja liikuttaa koko kehoa. Sähköinen pöytä antaa runsaasti päätetyötä tekeville mahdollisuuden työskennellä osa päivästä seisoen. Seisoma-alustana voi välillä käyttää myös keinuva alustaa eli GYMBAA. Pystyasennossa erilaisten pienten venytysten ja jumppaliikkeiden tekeminen työn ohessa käy kuin huomaamatta.
  • Puhu työpuhelut seisoen. Jos muistiinpanoja ei tarvitse tehdä, puhelun aikana voi myös kävellä huoneessa tai neukkarissa ympyrää.
  • Jos istuminen on kuitenkin välttämätöntä, vaihtele istuinta ja istuma-asentoa. Oman tuolin keinumekanismin käyttö, jumppapallo tai vaikkapa satulatuoli aktivoivat ja rentouttavat selän ja vatsan lihaksia tutusta työlista poikkeavalla tavalla.
  • Pidä jumppataukoja. Netissä ja mobiilisovelluksina on runsaasti erilaisia valmiita taukoliikuntaohjelmia, joita voi ajastaa koneelle vaikkapa tunnin välein. Vaikka muutaman minuutin jumppa voi tuntua kiireisen työpäivän lomassa keskeytykseltä, se virkistää, rentouttaa ja voi itse asiassa lisätä työn tuottavuutta.

Teksti: Taru Schroderus


Lue lisää