Kehon kolotus kuriin – liikunnasta lääkettä selkäkipuihin

Ari Backman haluaa saavuttaa entistä vetreämmän selän ja olkapäät Duunikunto-projektin avulla.

Useisiin erilaisiin urheilulajeihin hurahtaneella kuusikymppisellä Ari Backmanilla on työuraa jäljellä vielä jokunen vuosi. Backman on pitänyt huolta kunnostaan harrastamalla ahkerasti erilaisia liikuntalajeja, kuten lentopalloa, nyrkkeilyä ja pyöräilyä.
Kuntosalilla Backman ei ole viihtynyt koskaan, vaikka hän tietää lihashuollon ja toiminnallisten harjoitteiden merkityksen keholle.

Backman on kärsinyt satunnaisesti jo useamman vuosikymmenen selkä- ja olkapäävaivoista. Niiden taustalla on muun muassa selässä todettu skolioosi. Olkapäävaivojen Backman uskoo johtuvan hermo- tai jännepinteistä. Silti Backman kokee olevansa elämänsä työkunnossa. Selkä- ja olkapääongelmat eivät häiritse hänen työtahtiaan Ramboll Oy:n IT-tuessa.

‒ Minulla on töissä sähköpöytä sekä satulatuoli. Lisäksi liikun työssäni paljon. Vietän tietokoneen ääressä noin 60 prosenttia työajastani, hän arvioi.
Backman kertoo myös venyttelevänsä ahkerasti työpäivän lomassa.

Vaihtelevuus avuksi selkävaivoihin

Omien sanojensa mukaan hän on erittäin tyytyväinen fyysiseen jaksamiseensa töissä. Aina kuitenkin löytyy kehitettävää, ja Backman haluaa Duunikunto-projektin avulla eroon pienestä kolotuksesta. Lisäksi hän kaipaa vinkkejä kehonhuoltoon.

Pohjola Sairaalan työfysioterapeutti Piia Hammaren-Luoso arvioi, että Backmanin liikunnallisuuden lisäksi juuri hyvät työvälineet, ergonominen työpiste sekä työn liikkuvuus ovat taanneet sen, että työhyvinvointi on jo projektin alussa näin hyvällä tasolla.

‒ Liikunta on erinomainen tapa pitää huolta selästä. Heikoilla keskivartalon lihaksilla on yhteys moniin selkävaivoihin. Liikunnan lisäksi myös kehonhuolto, kuten venyttely ja liikkuvuusominaisuuksien parantaminen auttavat selkäkipujen ennaltaehkäisyssä, Hammaren-Luoso sanoo.

Työhyvinvoinnin kannalta on merkittävää, ettei työntekijä vietä koko päivää samassa asennossa. Yksi pahimmista työhyvinvointia heikentävistä tekijöistä on hänen mukaansa jatkuva istuminen.

‒ Arin tapauksessa on hienoa, että hän pääsee vaihtamaan asentoa tarvittaessa, tekemään töitä seisten sekä liikkumaan työtehtäviensä välillä. Juuri näin myös vaivat pysyvät hallinnassa.

Hammaren-Luoso torjuu yleisen uskomuksen siitä, että selkäkivuista suurin osa olisi työperäisiä. Selkävaivat voivat syntyä niin väärästä nukkumisasennosta, huonoista kengistä kuin yksipuolisesta tai vääränlaisesta liikunnasta. Kyseessä voivat olla myös viat selkärangan rakenteessa.

Backmanilta Ramboll saa kiitosta sähköpöydästä ja ergonomisesta tuolista.
Pohjola Sairaalan terveysmestari Sini Laine sanoo, että työnantajien kiinnostus työntekijöiden psyykkiseen ja fyysiseen työhyvinvointiin lisääntyy vauhdilla. Se näkyy hänen mukaansa erityisesti siinä, kuinka paljon aiheesta puhutaan.

‒ Usein keskustelemme työnantajien kanssa juuri siitä, mitä he voisivat tehdä tukeakseen ja parantaakseen työntekijöidensä hyvinvointia, Laine kuvailee.

Rutiinit haussa

Backmanin liikunnallinen elämäntapa on saanut Duunikunto-projektista lisäpotkua, kun mies on pistänyt muiden duunikuntolaisten ohella lautasmallinsa kuntoon.

Aiemmin painonhallinnastaan lähinnä liikunnalla huolehtinut Backman iloitsee, että monipuolistunut ruokavalio auttaa tulevaisuudessa myös asiaa. Duunikunto-projektista hän hakee elämäänsä lisää rutiineja.

Suurimpana tavoitteena on kuitenkin selvittää selkä- ja olkapäävaivojen syyt. Hän uskoo, että diagnoosin selvittyä hän pystyy pitämään vaivat omatoimisesti kurissa.

‒ Haluan oppia ylläpitämään omaa kuntoani ja kehoni toimintaa entistä paremmin, hän sano tavoitteekseen.

Duunikunto-ohjelman avulla voit löytää kipinän pysyvälle elämänmuutokselle. Syksyn aikana Pohjola Sairaalan asiantuntijat antavat ohjeita elämänlaatuun, hyvinvointiin ja jaksamiseen Duunikunto-ohjelmassa. Duunikunto MTV:n Huomenta Suomessa torstaisin klo 8.05 ja uusinta maanataisin 6.00. Jaksot löydät myös Katsomosta. Seuraa meitä somessa ja varmista paras #Duunikunto!

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää