Kiristääkö kroppaa? Se voi olla merkki liiasta stressistä

Kiputilat ja säryt voivat olla myös uupumuksen oireita.

Kolottaako hartioita? Tai särkeekö päätä?

Niska- ja hartiakivut, muut lihassäryt tai päänsäryt voivat työpsykologimme Anneli Romanan mukaan kertoa myös uupumuksesta.

Jos lääkärissä käynti ei auta kolotukseen, on syytä pysähtyä miettimään, voisiko kyse olla stressistä eikä vaikkapa liian vähästä vedenjuonnista, vääränlaisesta lautasmallista tai huonosta työergonomiasta.

Jos tiedät vaativasi itseltäsi liikaa niin töissä kuin kotona, höllää vähän. Näin myös Romana aikanaan hätisti uupumuksen oireet itsestään.

1. Tee aikaa liikunnalle

Vaikka liikunnasta on helppo luistaa, se on yksi parhaista tavoista laskea arjessa syntyneitä stressihormoneita. Liika rääkki ja kovasykkeiset harjoitukset eivät ole uupumusta vastaan taistelevalle omiaan, vaan rauhallinen ja palauttava liikunta. Jo pelkkä kävelylenkki ajaa asian.

2. Palaa vanhaan

Moni tunnollinen ihminen karsii kiireen ja paineiden keskellä elämästään harrastukset. Myös ystävien tapaaminen voi jäädä vähemmälle. Harrastaminen on kuitenkin tapa keskittyä hetki vain itseensä ja olla oikealla tavalla itsekäs.

Mieti siis, mikä tuottaa mielihyvää juuri sinulle? Se voi olla teekupillinen, reipas lenkki vanhan ystävän seurassa tai jokin vanha harrastus, joka on kaikessa hötäkässä jäänyt. Tärkeintä kuitenkin on, että innostut jostakin ja teet rentoja asioita.  

3. Keskity hengittämään

Yksi helpoista tavoista palauttaa uupunutta kroppaa ja mieltä ovat hengitysharjoitukset. Niiden avulla aivot palautuvat ja prosessoivat tietoa paremmin.

Jo kymmenen syvää hengitystä ovat hyvä alku päivittäiseksi harjoitukseksi. Tärkeintä on, että hengität keuhkot täyteen ilmaa ja puhallat suun kautta hitaasti ja pitkäkestoisesti ulos. Kun uloshengitys on pitkä, se rauhoittaa ja stressin seurauksena noussut syke sekä verenpaine tasaantuvat.

4. Aisti ympäristöä

Uupuneessa ja stressaantuneessa mielessä asiat kiertävät kehää. Aistien avulla tehtävässä harjoituksessa voit hetkeksi irtautua pois ajatuksistasi.

Keskity vaikkapa ensin kolmeen, sitten viiteen asiaan. Maista, haista, tunnustele ja katsele ympäröivää maailmaa. Harjoituksen voi tehdä ruokapöydän ääressä, lenkkipolulla tai kotisohvalla. Tärkeintä on, että jätät mieltä painavat asiat taaksesi ja elät hetkessä.

Eikö uupumus kaikesta huolimatta helpota?

Kropan kiputiloja ei kannata jäädä pohtimaan yksin. Varaa aika lääkärille tai tule juttelemaan psykologimme kanssa.

Ajanvaraukseen

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää