Loman jälkeen ahdistaa kaikki ‒ Näin siitä selviää

Paluu lomalta töihin voi tuntua kurjalta. Myönteinen ajattelu, helpot työtehtävät ja pienin askelin eteneminen auttavat eniten.

Onko sinulle koskaan käynyt näin?

Loman jälkeen ajatukset tuntuvat olevan jumissa. Töihin kiinni pääseminen on vaikeaa. Paljon mukavammalta tuntuu laahustaa työtoverin luota työtoverin luo vaihtamaan kuulumisia. Samaan aikaan haaveilet jo viiden päivän päästä koittavasta viikonlopusta tai seuraavana vuorossa olevasta talvilomasta.

Mielessäsi saattaa käydä, että olisipa mukavaa, jos ilkeä flunssa tai raju vatsatauti kaataisivat nyt sänkyyn, ettei vain tarvitsisi mennä töihin.

Samaan aikaan takaraivossasi takoo ajatus siitä, ettei tällainen tehottomuus missään nimessä saa jäädä päälle. Työpisteelläsi tekemättömiä hommia on kuitenkin enemmän kuin ehdit ensimmäisellä viikolla tekemään.

Jo edellisiltana olet tuntenut itsesi äreäksi, ehkä jopa masentuneeksi. Loman loppuminen tuntuu kurjalta.

Työpsykologimme Anne-Maria Latikka kertoo, miten paluu töihin loman jälkeen on vaivatonta ja millä keinoin työrytmi löytyy heittämällä.

1. Aloita helpoimmasta

On luonnollista, ettet ole ensimmäisenä päivänä loman jälkeen tehokkaimmillasi. Paluu töihin vaatii totuttelua. Aloita työtaakan purkaminen helpoimmasta päästä, kuten siivoamalla työpöytä, purkamalla sähköpostiin saapuneet viestit ja täyttämällä kalenteri.

2. Keskity vartiksi

Jos työnteko ei ensimmäisenä päivänä maistu, yritä keskittyä töihin vartiksi kerrallaan ja suo sen jälkeen itsellesi tauko. Ei aikaakaan, kun huomaat ajan venyneen puoleksi tunniksi tai tunniksi. Pienin askelin rytmi palautuu ja tunnet onnistuneesi. Ahdistus ja turhautuminen lisääntyvät, jos vaadit itseltäsi liian paljon liian nopeasti.

3. Älä suorita lomaa

Kuten töihin palattuaan, myös lomalle jäädessään moni asettaa itselleen, perheelleen ja koko lomalleen liian suuria odotuksia. Niistä syntyy paineita, jotka voivat purkautua pahanolontunteina. Näin käy yleensä silloin, kun asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu. Suorittaminen lisää monesti myös negatiivisia ajatuksia.

4. Tylsistyminen ei ole pahasta

Kun joka päivä ei ole sukujuhlia, huvipuistoreissuja tai muuta ohjelmaa, mieli palautuu varmemmin.

5. Ota energiasta kaikki irti

Onnistuneella lomalla keräämäsi energia ja rentous siirtyvät varmasti myös töihin. Nauti siitä niin pitkään kuin varastoja riittää.

6. Palaa rytmiin

Ihmismieli kaipaa tuttua rytmiä ja rutiineita, minkä vuoksi loman alkaminen ja loppuminen voivat vaatia sopeutumista. Lomaa seuraava ahdistus voi laantuu nopeammin, kun palaat kotona ja töissä normaaleihin kaavoihin.

7. Ohita ikävät ajatukset

Sen sijaan, että ajattelisit asioiden huonoja puolia, mieti ennen loman loppumista mikä työssäsi on parasta ja missä olet onnistunut.

Tuntuuko ahdistus ylitsepääsemättömältä?

Jos ahdistus ei kaikesta huolimatta tunnu helpottavan, ei asian kanssa kannata jäädä yksin.

Varaa aika ja tule keskustelemaan psykologimme kanssa

Jos olet Pohjola Terveyden työterveysasiakas niin olethan yhteydessä työterveysmestariimme. 

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää