Pienet teot ratkaisivat ‒ paremmilla yöunilla laadukkaampaa elämää

Ville Lehtinen sai apua uniongelmiinsa Duunikunto-projektista. Seuraavana tavoitteena on lisätä päivärytmiin säännöllistä liikuntaa.

Ville Lehtisen päässä pyörii liian monta asiaa. Työnkuva on ollut haastava, sillä matkapäiviä ja asiakastapaamisia on tullut paljon. Lähestyvä muutto on pistänyt mielen myös solmuun. Lehtinen on turhaan pyrkinyt rentouttamaan mieltään katselemalla iltaisin televisiosarjoja tabletilta.

Päässä pyörivät työasiat, ja takaraivossa hakkaa ajatus siitä, että kohta herätyskello jo soi. Uni tulee yleensä vasta monta tuntia sen jälkeen, kun syvään uneen olisi jo pitänyt vajota.

Edes kesäloma ei helpota Lehtisen univaikeuksia, ja hänen olonsa tuntuu raskaalta. Tällaista 37-vuotiaan OPn ryhmänohjauksessa työskentelevän myyntipäällikön elämä oli vielä viime kesänä.

Univajeisesta unikeoksi

Nyt Lehtisen kädessä on ranneke, joka kertoo kaiken olevan paremmin. Harva työikäinen ehtii nukkua arkiöisin syvää unta yhdeksää tuntia, mutta Lehtiselle se on mahdollista. Työnkuva on selkeytynyt, muutto on tehty ja iltaisin hän sulkee älylaitteet jo muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Lisäksi Lehtinen on pistänyt Duunikunto-projektissa saatujen neuvojen mukaan ravintonsa uusiksi.

‒ Seuraavana tavoitteenani on liikkua ahkerammin. Säännöllinen ja monipuolisempi ruokavalio on tiputtanut huomaamatta vaa’an lukemaa, Lehtinen kertoo.

Hänen tavoitteenaan on pudottaa painoa neljästä viiteen kiloa projektin opeilla.
Suklaariippuvaiseksi itseään tituleeraavan Lehtisen jokapäiväiseen arkeen kuului aiemmin suklaapatukka. Säännöllinen ruokavalio on vähentänyt merkittävästi hänen sokerin kulutustaan ja parantanut omalta osaltaan hyvinvointia.

‒ Onhan tämä jännä fiilis, kun ei väsytä ja voin fyysisesti näin hyvin jo Duunikunto-projektin alkumetreillä. Muutos on niin suuri, että uskon pystyväni ylläpitämään sitä projektin jälkeen.

Pohjola Sairaalan terveysmestari Sini Laine muistuttaa, että uniongelmat ovat työikäisillä yleisiä. Harva kuitenkaan ottaa niitä heti vakavasti ja tyytyy kärsimään.

Laineen mukaan monesti uniongelmat olisivat selvitettävissä elintapoja korjaamalla ‒ ja kuten Lehtisen tapauksessa pienillä korjausliikkeillä pahin olisi takana nopeasti.

‒ Kun unta haittaa omalta osaltaan myös työ, pitäisi vetää linja sille, milloin työasioita hoidetaan. Monen työikäisen uniongelmia voisi helpottaa jo pelkästään sillä, ettei iltaisin läheteltäisi tai luettaisi työsähköposteja. Kun työasiat pyörivät mielessä, palautuminen viivästyy ja nukahtaminen ja nukkuminen vaikeutuvat, Laine muistuttaa.

Täynnä energiaa aamusta iltaan

Vaikka meneillään on synkin aika vuodesta, Lehtinen kertoo olevansa täynnä energiaa. Sitä hänelle on antanut juuri Duunikunto-projekti, joka pyörähti käyntiin syyskuussa. Myös unen paraneminen on tuonut virettä elämään.

Lehtisen kohdalla uniongelmat ratkesivat elämänmuutoksilla, mutta väsymyksen syytä etsittiin Duunikunto-ohjelman puitteissa myös mahdollisesta uniapneasta, jossa ongelma on ylähengitysteiden ahtaudessa. Uniapneaa ilmenee ainakin neljällä prosentilla väestöstä, ja yleisintä se on 40‒65-vuotiailla.

Pohjola Sairaalan lääkäri Johannes Kallio kertoo, että uniapnean hoito suunnitellaan yksilöllisesti. Hoitomuotoja ovat laihdutus, nukkumisasentojen korjaaminen, ylipainehengityslaite, uniapneakisko ja kirurgiset menetelmät. Oireisiin voi kuulua muun muassa väsymystä, päänsärkyä, kuorsaamista, katkonaista hengitystä ja öisiä wc-käyntejä.

Kallio muistuttaa myös, ettei uniongelmien kanssa pidä jäädä painiskelemaan yksin. Jos uni ei tunnu virkistävältä ja ongelma pitkittyy, pitäisi hakea apua.

‒ Usein potilailla on kynnystä hakeutua unettomuuden vuoksi hoitoon, vaikka univaje vaikuttaa koko elämään. Villen tapaus osoittaa sen, että pienet muutokset voivat parantaa elämänlaatua huomattavasti, Kallio kuvailee. 

Muutoksessa Ville Lehtinen on erityisen iloinen siitä, ettei elämäntyyliä ole tarvinnut muuttaa kertaheitolla. Jokainen Duunikunto-projektiin osallistuva on saanut tehdä muutoksia omassa tahdissaan.

‒ Mielestäni tätä projektia voisi kuvailla sallivaksi. Mitään ei kielletä, mutta kannustetaan kokeilemaan uusia asioita ja annetaan vaihtoehtoja.

Duunikunto-ohjelman avulla voit löytää kipinän pysyvälle elämänmuutokselle. Syksyn aikana Pohjola Sairaalan asiantuntijat antavat ohjeita elämänlaatuun, hyvinvointiin ja jaksamiseen Duunikunto-ohjelmassa. Duunikunto MTV:n Huomenta Suomessa torstaisin klo 8.05 ja uusinta maanataisin 6.00. Jaksot löydät myös Katsomosta. Seuraa meitä somessa ja varmista paras #Duunikunto!

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää