Pienin askelin kohti tavoitetta ‒ vuorotyön aiheuttamat kilot kuriin

Kaisa Kaasik etsii Duunikunto-projektista kadonnutta kipinää lenkkipoluille.

Kolmivuorotyö ei ollut Kaisa Kaasikin, 28, juttu. Epäsäännölliset ja vaihtelevat työajat toivat vaa’an lukemaan noin 15 kiloa muutamassa vuodessa. Samalla ennen niin mukavalta tuntunut juoksuharjoittelu jäi.

‒ Aiemmin pystyin juoksemaan jopa 14 kilometriä. Nyt muutaman kilometrin suoritus tuntuu ylitsepääsemättömältä, Kaasik kuvailee tuntemuksiaan.

Kiireistä lapsiperhearkea elävä Kaasik työskentelee Rinnekodissa autismin tiimissä ohjaajana.

Elokuussa Kaasik vaihtoi takaisin päivätyöhön, mikä on ollut hänen elämänlaatuaan selvästi parantava tekijä. Vaikka hän tunsi itsensä elinvoimaisemmaksi kuin aiemmassa työrytmissään, paino ei lähtenyt putoamaan. Siinä oli tärkein syy, miksi Kaasik lähti mukaan tänä syksynä kuvattavaan Duunikunto-ohjelmaan.

‒ Olen puhunut ja vakuutellut itselleni, että kohta alan pudottaa painoa ja liikkua. En vain löydä sitä kipinää, hän harmittelee.

Peilissä uusi ihminen

Duunikunto-projektin aluksi Kaasik pisti ruokavalionsa kuntoon. Kolmivuorotyössä ruokailujen välille kertyi helposti kuudesta seitsemään tuntia, nykyisin hän syö kolmen tai neljän tunnin välein.

Aina kuulee puhuttavan siitä, että aamiainen on päivän tärkein ateria. Sen myös Kaasik allekirjoittaa.

‒ Ennen otin leivän ja kahvin. Nyt syön puuroa, marjoja, hedelmiä ja jonkun proteiinin. Vaikken ole vielä aloittanut aktiivista liikuntaa, paino on lähtenyt laskuun. Ennen minulla oli lounasaikaan hirveä nälkä. Nykyisin näläntunne on enää pientä.

Kolmivuorotyössä Kaasikia ahdisti eniten vuorojen epäsäännöllisyys ja se, että tulevaisuutta ei voinut suunnitella kuin kolmeksi viikoksi kerrallaan. Työn rankkuus ahdisti ja aiheutti puristavia tunteita. Kaasik unohti arjen pyörityksessä itsensä.

‒ Söin iltavuoron jälkeen keskellä yötä. Lisäksi napsin helposti kovaan nälkään leivän ja siihen päälle vielä valmistamani ruoan. Kun ruokailuvälit venähtivät, se näkyi annoskoossa.

Liikuntakaan ei kiinnostanut, kun työvuorot puristivat mielen päällä. Kaasikin mukaan uusi työrytmi ja Duunikunto-projekti ovat aiheuttaneet sen, että peilistä häntä tervehtii joka päivä täysin muuttunut ihminen.

‒ En omasta mielestäni ole yhtä äreä kuin ennen. Myös ystävät ja läheiset ovat sanoneet, että kannan itseäni aivan eri tavalla kuin vielä vähän aikaa sitten.

Vuorotyö pistää kropan koville

Pohjola Sairaalan työpsykologi Tuomas Grönman tunnistaa Kaasikin tarinan. Tutkimusten mukaan kolmivuorotyö voi pahimmillaan aiheuttaa erilaisia sairauksia. Kolmivuorotyön epäsäännöllisyys ja lyhyet palautumisajat kuormittavat ihmiskehoa niin psyykkisesti kuin fyysisesti.

Kun ihmiskeho joutuu kovalle koetukselle, palautuminen hankaloituu, helposti itsestä huolehtiminen unohtuu ja syntyy tekosyiden kierre. Pohjola Sairaalan työterveysmestari Sini Laine tiedostaa saman ongelman.

‒ On sitten kyseessä matka-, etä- tai vuorotyö, työnantajan on tärkeä tiedostaa haasteet ja tukea työntekijöidensä hyvinvointia. Nykyään työnantajat ovat alkaneet kiinnittää tähän enemmän huomiota ja tarjoavat työntekijöilleen monenlaisia mahdollisuuksia itsestä huolehtimiseen, Laine kertoo.

Vasta alkaneen Duunikunto-projektin aikana saavutetut tulokset ovat saaneet Kaisa Kaasikin luottavaiseksi siitä, että tavoitteet ovat saavutettavissa. Seuraavaksi hän aikoo uhmata pimeää, märkää ja syksyistä ilmaa ja tehdä juoksusta taas nautinnollisempaa.

‒ Olen kokeillut ohjeiden mukaan myös sitä, että juoksen vain lyhyitä pätkiä kerrallaan, mutta toistaiseksi se tuntuu vaivalloiselta. Minulle on luvattu myös kuntosaliohjelma. Vaikka minulla on ollut lukuisia salikortteja elämäni aikana, kuntosali ei ole ollut paikkani. Tämän myötä siitä voi tulla kuitenkin osa elämääni, Kaasik toivoo.

Työpsykologi Grönman muistuttaa, että kiireisen arjen keskellä lyhytkin liikuntasuoritus parantaa energiatasoa.

‒ Erityisesti luonnossa liikkumisen on tutkittu parantavan hyvinvointia. On helpompi jäädä sohvalle kuin lähteä ulos, mutta jokaisen kannattaa pohtia itselleen sopivinta liikuntamuotoa ja nauttia siitä, Grönman lisää.

Duunikunto-ohjelman avulla voit löytää kipinän pysyvälle elämänmuutokselle. Syksyn aikana Pohjola Sairaalan asiantuntijat antavat ohjeita elämänlaatuun, hyvinvointiin ja jaksamiseen Duunikunto-ohjelmassa. Duunikunto MTV:n Huomenta Suomessa torstaisin klo 8.05 ja uusinta maanataisin 6.00. Jaksot löydät myös Katsomosta. Seuraa meitä somessa ja varmista paras #Duunikunto!

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää