Tavoitteena virkeämpi elämä

OPn polkujuoksukoulun valmentaja ja seikkailujuoksija Jukka Viljanen haluaa näyttää Duunikunto-projektilaisille, miten juoksun avulla jaksaa paremmin.

Miestä, joka on juossut Saharan ja Kalaharin autiomaan halki, Etelänapamantereella, Grönlannissa ja pohjoisnavalla voisi kuvitella yllytyshulluksi. Sellainen OPn polkujuoksukoulun valmentaja ja seikkailujuoksija Jukka Viljanen ei kuitenkaan ole.

‒ En olisi lähtenyt tähän mukaan, ellen olisi uskonut hommaan täysin. Haluan haastaa ja oppia. Teen vain sellaisia projekteja, jotka ovat mielestäni hauskoja ja makeita, Viljanen kertoo.

Sellaisena hän pitää myös tänä keväänä alkanutta OPn polkujuoksukoulua, jossa on mukana eri tasoisia juoksuharrastajia sekä viisi Duunikunto-projektin avulla elämänmuutosta hakevaa juoksun vasta-alkajaa.

Kaikkien juoksukoululaisten tavoitteena on osallistua syksyllä järjestettävään Sipoonkorpi Trailiin. Välietappina on toukokuussa juostava Bodom Trail.

Kaikki, mitä Viljanen tekee, on tarkkaan suunniteltua. Hänellä on sisäinen palo toteuttaa haaveitaan. Niin omassa harjoittelussaan kuin muiden valmentamisessa Viljasesta tärkeintä on se, että tuntuu hyvältä ja on kivaa. Myös Duunikunto-projektilaisten asenne ja ryhmähenki ovat tehneet Viljaseen vaikutuksen.

Miehen suunnitelmallisuudesta kertoo muun muassa se, että ensi vuonna hän palaa pitkällisten valmisteluiden jälkeen Grönlantiin ylittääkseen siellä olevan jäätikön ensimmäisenä ihmisenä maailmassa juosten. Ylitystä on suunniteltu pitkään ja jokainen askel jäätiköllä on tarkkaan harkittu.

‒ Kylmässä juokseminen on vielä vaativampaa kuin kuumassa. Et saa hikoilla ollenkaan, sillä pysähtyessäsi palellut. Koko homma pukeutumisesta lähtien pitää suunnitella etukäteen, hän kuvailee.

Viehtynyt haasteisiin

Yksi Viljasen tämän kevään haasteista on saada viisi Duunikunto-projektilaista pysyvään elämäntapamuutokseen polkujuoksun avulla. Omaksi tavoitteekseen hän on asettanut Duunikunto-projektiin osallistuvien vireystilan ja jaksamisen lisäämisen.

‒ Moni sinnittelee työpäivän ajan, mutta sen jälkeen ei jaksakaan tehdä enää mitään. Kun kunto kohenee ja elämäntavat, kuten unirytmi ja ruokavalio, paranevat, vireystasot kasvavat. Vaikka juokseminen on tärkeässä roolissa, se vaatii tuekseen muutakin.

Tänä keväänä 55 vuotta täyttävä Viljanen on juossut pikkupojasta lähtien. Juoksemisesta tuli Viljaselle henkireikä isän kanssa tehtyjen lenkkien myötä. Nyt hän haluaa auttaa muita löytämään juoksemisesta samanlaisen ilon.

Viljanen juoksee nykyisin noin 5 000 kilometriä vuodessa.

‒ Parhaimmillaan määrä on ollut yli 8 000 kilometriä, hän kertoo.

Duunikunto-projektiin osallistuvista moni on pitänyt juoksemista ahdistavana ja tylsänä ‒ ja Viljanen ymmärtää syyt näiden tunteiden takana.

Liian usein harjoitellaan liian kovilla sykkeillä. Siksi melkein jokaisen Duunikunto-projektilaisen kanssa lenkkipoluilla edetään asteittain kohti tavoitteita. Kun ohjelmat rakentuvat sille, että osa matkasta kävellään, sykkeet pysyvät oikealla tasolla, kunto kehittyy huomaamatta ja harrastuksessa pysyy nautinto.

‒ Sykkeet eivät saisi nousta liian korkealle juostessa. Sopiva taso on noin 50‒70 prosenttia maksimisykkeestä.

Tärkeintä Viljaselle itselleen on niin ikään hauskuus ja elämästä nauttiminen. Liian tiukkoihin ja nopeisiin elämänmuutoksiin tai harrastuskokeiluihin hän ei usko. Unta, ruokavaliota ja muita elämäntapoja on kohennettava asteittain.

Kuten uudet maut, myös juokseminen vaatii totuttelua.

‒ Polkujuoksussa maisemat vaihtuvat, näkee luontoa ja haasteelliset maastot tuovat vaihtelevuutta lenkkeihin. Polkujuoksussa loppuajalla ei ole väliä ja kilpailuissa osa osallistujista kävelee jonkin matkaa.  

Jokaiselle henkilökohtainen ohjelma

Omien kokemustensa ja valmennettaviensa ansiosta Viljanen on oppinut juoksemisesta paljon. Kaikkien OPn juoksukoululaisten harjoitusohjelmat pohjautuvat Juoksija-lehdessä julkaistuihin materiaaleihin.

Viljanen on osakkaana Kustannus Oy Juoksijassa, jonka lehtiperheeseen kuuluvat Juoksija-lehden lisäksi Hiihto, Pyöräily+Triathlon ja Kunto & Terveys.

Seikkailujuoksijaksi hän päätyi kyllästyttyään talouselämään, pukuihin ja jatkuviin neuvotteluihin. Hän päätti toteuttaa haaveensa ja kuunnella omaa sydäntään. Viljasella on palava halu auttaa muita.

‒ Luennoin nykyään erilaisille organisaatioille hyvinvoinnista, motivaatiosta ja toimin Arktisen neuvoston edustajana.

Duunikunto-ohjelman avulla voit löytää kipinän pysyvälle elämänmuutokselle. Kevään aikana Pohjola Sairaalan asiantuntijat antavat ohjeita elämänlaatuun, hyvinvointiin ja jaksamiseen Duunikunto-ohjelmassa. Duunikunto MTV:n Huomenta Suomessa torstaisin klo 8.05 ja uusinta maanantaisin klo 6.00. Jaksot löydät myös Katsomosta ja Pohjola Sairaalna Youtubesta. Seuraa meitä somessa ja varmista paras #duunikunto!

Teksti: Virvamaria Toikka


Lue lisää