Täyttä palvelua

Pasi Vehmanen kehuu saaneensa erinomaista palvelua hankalaan tapaturmaansa Pohjola Sairaalasta ja OP Vakuutuksesta.

Sen piti olla vain mukava laskettelureissu lasten kanssa viime vuoden helmikuussa. Mutta matka muutti Naantalissa asuvan Pasi Vehmasen koko vuoden 2017.

Vehmanen ei ollut edes rinteessä, kun hän horjahti lumilaudallaan ja kaatui taaksepäin. Kaatuessaan hän otti vaistomaisesti tukea kädellään maasta. Tämä pieni, vauhditon ja yleensä harmiton pyllähdys kuitenkin mursi Vehmasen kyynärluun yläosan.

Tampereen Pohjola Sairaalassa työskentelevä ortopedian erikoislääkäri Vesa Lepola sanoo, että matkassa oli paljon huonoa tuuria.

‒ Vastaavanlaisia vammoja sattuu harvoin noin pienellä energialla. Kyynärnivel on ilmeisesti mennyt sijoiltaan. Lisäksi murtuma oli pirstaleinen ja niveleen asti ulottuva, Lepola kuvailee.

Palvelua asiakkaan tarpeet edellä

Koska Vehmanen vietti talvilomaansa Pälkäneellä, hänet ohjattiin heti tapahtuneen jälkeen Tampereen Pohjola Sairaalaan. Vehmanen kertoo, että asiat lähtivät rullaamaan vauhdilla heti ensimmäisestä OP Vakuutuksen puhelinpalveluun soitetusta puhelusta.

Myös vakuutusasiat hän sai hoidettua lääkärikäyntien yhteydessä Pohjola Sairaalassa sijaitsevassa OP Vakuutuksen korvauspalvelupisteessä.

‒ Aluksi ajatus vakuutusyhtiön omasta sairaalasta ei houkuttanut. Ajattelin, että potilaat hoidetaan vakuutusyhtiön etu edellä. Mielikuvani on muuttunut täysin päinvastaiseksi. Olen saanut todella hyvää palvelua ja lääkärit ovat osoittautuneet alansa huipuiksi, Vehmanen kehuu.

Jo ensimmäisellä käynnillä Vehmanen sai tietää, että käden murtuma vaatisi leikkaushoitoa. Myös kotoa Naantalista katsottuna Vehmasta lähin Pohjola Sairaala sijaitsi Tampereella. Niinpä hän suuntasi leikkauspäivänä junalla kohti Tamperetta.

Kotiin hän pääsi OP Vakuutuksen etukäteen järjestämällä taksikyydillä.

‒ Ei minulle tullut mieleenkään, että vakuutukseni korvaisi myös taksin. Kun aloin huolehtia matkoista, minulle kerrottiin vakuutusyhtiöstä tästä mahdollisuudesta. Tuntui hienolta, että sain leikkauksen jälkeen kyydin kotiovelle asti. Kyytiä ei tarvinnut edes itse maksaa, vaan lasku kulusta meni suoraan vakuutusyhtiöön, Vehmanen kertoo.

Erityisesti hän kiittelee sitä, ettei hoitoon ole tarvinnut käyttää lainkaan omaa rahaa, vaan vakuutusyhtiö on hoitanut kaikki kulut heti.

Onnistunut kuntoutus tärkeää

Yrittäjänä työskentelevä Vehmanen oli tapaturman vuoksi sairauslomalla noin kaksi kuukautta. Vielä senkään jälkeen käsi ei kuitenkaan ollut kunnossa. Edessä oli kuukausia kestänyt kuntoutus.

Vehmanen kiittelee, että fysioterapia onnistui Naantalista käsin. Vehmanen kävi ainoastaan Lepolan vastaanotolla vaadituilla kontrollikäynneillä, joita on vamman vakavuuden vuoksi kertynyt lähes kymmenkunta.

‒ Matkasta huolimatta olen mielelläni asioinut Tampereella, sillä olen saanut siellä valtavan hyvää palvelua ja apua niin lääkäreiltä kuin vakuutuskäsittelijöiltä.

Selvää on, ettei Vehmasen kädestä koskaan tule täysin samanlaista kuin ennen tapaturmaa. Sen liikkuvuus on kuitenkin palautunut Lepolan arvion mukaan lähtötilanteeseen nähden erinomaiseksi. Kyynärpään hankalat vammat ja jälkihoidossa käytettävä kipsilasta altistavat usein arpeutumille ja jäykistävät niveltä.

Lepola kehuu Vehmasen sitkeyttä ja motivoitumista käden kuntouttamiseen. Hänen tapauksessaan hoito ja kuntoutus kestivät melkein vuoden.

‒ Leikkaus on vain yksi osa prosessia. Fysioterapeutilla ja potilaalla on paljon merkitystä kuntoutuksessa. Lääkärinä yksi tehtävistäni on kannustaa potilasta. Sanon heille aina, että mitä enemmän potilaat ovat valmiita tekemään, sitä parempi lopputuloksesta yleensä tulee, Lepola sanoo.

Teksti: Virvamaria Toikka, Kuva: kuvituskuva


Lue lisää