Pitäisikö jutella lääkärin kanssa? Terveydenhuollon digitalisaatio helpottaa asiointia

Digitalisaatio mahdollistaa esimerkiksi hoidon tarpeen arvioinnin ja ajanvarauksen lääkärin vastaanotolle milloin ja missä tahansa.

Jatkossa esimerkiksi ilmiselvän virtsatietulehduksen takia ei välttämättä tarvitse jalkautua lääkärin vastaanotolle.

Terveydenhuollon digitalisaatio ja etävastaanotot helpottavat asiointia, arvioi Pohjola Sairaalan it-johtaja Päivi Salo.

– Etävastaanottojen hyödyt harvaan asutussa maassa ovat ilmeisiä, sillä iso osa potilaskäynneistä voidaan hoitaa etänä. Kipeänä matkustaminen ei ole herkkua kenellekään, eikä taloudellisestikaan järkevää. Etävastaanoton ansiosta lääkärin kanssa voi asioida missä ja milloin tahansa.

Omaseurantaa ja ennakointia

Päivi Salon mukaan digitaalisten terveyspalvelujen globaalin kiinnostuksen kohteena on tällä hetkellä tekoäly ja sen valjastaminen omahoito-ohjelmien ja hoidon seurannan alustoille.

– Ihmiset monitoroivat jo nyt valtavasti omaa terveyttään ja hyödyntävät erilaisia sovelluksia mm. unen, liikunnallisen aktiivisuuden ja syömänsä ravinnon seurantaan. Sovellusta tai palvelua, jossa tekoäly tulkitsisi erilaisia terveyden mittareita ja ennakoisi niiden perusteella esimerkiksi ihmisen sairastuvuutta tiettyihin todennäköisyyksiin perustuen, ei ole vielä olemassa, mutta sitä kohti ollaan menossa.

Tulevaisuudessa asiakkaat näkevät omaseurantasovelluksen avulla yksilöllisen hoitosuunnitelmansa ja voivat osallistua aktiivisesti mm. omien tavoitteidensa ja kuntoutuksensa suunnitteluun.

– Omaseurannan sovellukset ja älykkäät oirearviot mahdollistavat potilaan kanssa kommunikoinnin jo ennen vastaanotolle tuloa. Tällöin lääkärin vastaanottotyö tehostuu ja hoitotoimenpiteet ulottuvat virtuaalisesti myös sairaalan seinien ulkopuolelle.

Uusi mobiilisovellus

Pohjola Sairaala lanseeraa oman mobiilisovelluksensa marraskuun lopulla. Kun asiakas kirjautuu sovellukseen ja lähettää sen kautta viestin, terveysmestari neuvoo, antaa hoito-ohjeita ja arvioi, edellyttävätkö oireet lääkärin tapaamista kasvokkain vai hoituuko vaiva etävastaanotolla.  Mobiilisovellus nopeuttaa asiakkaan hoidon tarpeen arviointia ja hoitoon pääsyä entisestään. Terveysmestarit ovat palvelleet asiakkaitamme jo puhelimitse, mutta jatkossa heidät tavoittaa näppärästi myös helppokäyttöisellä mobiilisovelluksella, Päivi Salo kertoo.

Ajan ja vaivan säästö ovat Päivi Salon mukaan mobiilisovelluksen suurimmat hyödyt. Maksuttoman ja helppokäyttöisen sovelluksen voi ladata AppStoresta tai Googlen Play-kaupasta.

– Ruuhkabussissa tai työpaikalla omaan terveyteen liittyvää asiaa ei välttämättä halua kysyä puhelimitse. Mobiilisovelluksen avulla sen voi tehdä nopeasti ja huomaamattomasti. Terveysmestarimme ovat tavoitettavissa viikon jokaisena päivänä 7–23.

Mobiilisovelluksen avulla Pohjola Sairaalan asiakas voi tarkastella omia potilastietojaan. Sovelluksesta voi katsoa lääkärin lausuntoja ja laboratoriokokeiden tuloksia. Sovellukseen tallentuvat myös lääkereseptit ja rokotetiedot. Aloittaessaan asioinnin terveysmestarin kautta, OP vakuutuksen asiakkaat voivat saada korvausratkaisun samalla.

– Sovelluksen ensimmäinen versio palvelee asiakkaita hoidon tarpeen arvioinnissa, lääkärin ajanvarauksessa sekä etävastaanottona. Jatkamme sovelluksen kehittämistä, jotta voimme tukea asiakkaitamme tiiviimmin hoitopolun eri vaiheissa, Salo kertoo.

Teksti: Taru Schroderus


Lue lisää