Terveyspalveluissa hyvä sijainti on riittävän lähellä

Käynti sairaalassa tai terveyskeskuksessa tulee ajankohtaiseksi siinä vaiheessa, kun terveys on jo horjunut tai loukkaantuminen on tapahtunut. Silloin olennaista on, että terveyspalvelut palvelevat apua tarvitsevaa riittävän lähellä. Pohjois-Savo ja koko itäinen Suomi on saanut nyt lisää voimaa terveyspalveluihinsa, kun Pohjola Sairaala aloitti toimintansa Kuopiossa 28.8.

Kuopion Pohjola Sairaala täydentää osaltaan sekä julkisia että yksityisiä terveydenhuollon palveluita. Sairaala tarjoaa asiakkailleen lääkäriaseman palvelut yleis- ja erikoislääkärin vastaanottoineen sekä työterveyshuollon palvelut. Sairaalan erityinen vahvuus on ortopedia- ja traumatologiaosaaminen. Täysin uutta osaamista alueelle tuo Pohjola Sairaalassa vastaanottoa pitävä lasten ortopedi.

Sairaalan palvelut kiinnostavat Kuopion ja Pohjois-Savon asukkaita kovasti, sillä jos jotain on jäänyt mieleen tulevaisuudessa häämöttävän sote-uudistuksen suunnitelmista, niin se on valinnanvapaus. Tämä lisää halukkuutta tutustua alueen terveyssektorin toimijoihin ja miettiä itselle sopivia vaihtoehtoja.

Digitaalisten palvelujen avulla terveydenhuolto tulee tulevaisuudessa sinne missä sinäkin olet

Toistaiseksi Pohjola Sairaalassa autetaan asiakkaita pääasiassa kasvokkain. Silloin sairaalan pitää sijaita sopivalla etäisyydellä potilaiden arjesta, jotta hoitoketju on mahdollisimman sujuva. Nopea ja sujuva hoitoketju toteutetaan Pohjola Sairaaloissa esimerkiksi niin, että lääkärikäynnin yhteydessä pyritään tekemään heti oikean diagnoosin edellyttämät tutkimukset. Tavoitteena on, että asiakas saa diagnoosin mahdollisimman vähillä sairaalakäynneillä ja sopivilla tutkimuksilla.

Tulevaisuudessa potilaita voidaan auttaa laaja-alaisesti myös digitaalisesti. Silloin terveydenhuollon palvelut tulevat mahdollisuuksien mukaan juuri sinne, missä asiakas on. Perinteisten terveydenhuollon palvelujen digitalisointi vaatii alan toimijoilta uudistumista ja rohkeaa ajattelua. Digitalisaation mahdollisuudet puhuttivat myös Kuopion Pohjola Sairaalan virallisissa avajaisissa torstaina 21.9.

Avajaisjuhlissa tervetuliaissanat lausunut OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen muistutti kutsuvieraita siitä, miten vahvan ja menestyneenkin toimijan on uudistuttava, jotta se pystyy tarjoamaan parasta mahdollista palvelua asiakkailleen – niin kasvokkain kuin digitaalisesti.

Avajaisten juhlapuhujana toimi Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen, joka teki puheenvuorossaan matkan sote-uudistuksen suunnitelmista terveydenhuollon, sosiaalipalveluiden ja sosiaaliturvan tulevaisuuteen. Aaltosen mukaan kaikkien eri toimijoiden tavoitteen pitäisi olla sopiva hoito eli ei ylihoideta tai alihoideta asiakkaita. Tulevaisuuden visioiden toteuttamiseen tarvitaan yhteistyötä yli organisaatiorajojen. Se on ainoa keino vastata asiakkaiden entistä vaativampiin tarpeisiin.

Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että halu palvella asiakkaita paremmin, on vallitseva tekemistä ohjaava filosofia myös sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajilla. Se on mainio juttu, sillä jos ajatukset viedään myös oikeasti käytäntöön, asiakkaat saavat oikeasti parempaa palvelua.

Varaa aika Kuopion Pohjola Sairaalaan

Teksti: Anna Inget


Lue lisää