Välittömästi hoitoon, nopeasti toipumaan

Pohjola Sairaalassa jokaista asiakasta kohdellaan yksilöllisesti. Henkilökohtainen hoitopolku takaa viivytyksettömän hoitoon pääsyn ja mahdollisimman nopean toipumisen.

Käsikirurgian erikoislääkäri Toni Luokkala näkee, että potilastyössä tärkeintä on luottamus:

- Keskiössä on hyvä luottamussuhde potilaan ja hoitohenkilökunnan välillä koko hoidon ajan. Sekä potilaalle että hoitohenkilökunnalle täytyy syntyä kokemus hoidon korkeasta laadusta, hän kertoo.

Työpaikan salibandyvuorolla voi nilkka nyrjähtää, iltalenkki saattaa päättyä liukastumiseen tai viikonlopun hiihtoreissu ilmalentoon. Liikkuville ihmisille sattuu ja tapahtuu – välillä niin pahasti, että jotain menee rikki.

– Silloin on tärkeää, että potilas saa tarvitsemansa asiantuntijan arvion, tutkimukset ja hoidon oikea-aikaisesti ilman viivytyksiä, kertoo käsikirurgian erikoislääkäri Toni Luokkala.

Kuopion Pohjola Sairaalassa henkilökohtainen hoitopolku alkaa samalla hetkellä, kun asiakas tarttuu puhelimeen ja soittaa. Se käynnistyy ajanvarauksesta ja päättyy vasta kuntoutuksen loputtua.

– Potilaan hoitopolku on yksilöllinen. Sen käynnistyttyä suunnitellaan jokaiselle optimaalinen hoitomenetelmä ja -aikataulu. Myös korvausasiat ja arvio tarvittavista jatkotoimenpiteistä hoituvat samalla käynnillä, Luokkala avaa.

– Näin varmistetaan viivytyksetön hoitoon pääsy, ja mahdollisimman nopea toipuminen.

Tunnissa valmista

Ortopedian erikoislääkäri Tommi Kääriäinen kertoo esimerkin Kuopion sairaalan avajaisista ja henkilökohtaisesta hoitopolusta.

– Kun sairaala aukesi, vastaanotolle tuli noin 10-vuotias lapsi. Lähetin hänet magneettikuvaukseen, josta asiakas pääsi pois jo puolen tunnin kuluttua. Kokonaisuudessaan kaikki – vakuutukset, kuvaukset ja erityislääkärin arvio – hoitui alle tunnissa. Aika huima hoitoprosessi!

Kääriäinen kertoo, että asiakkaat ovat olleet äärimmäisen tyytyväisiä palveluun.

– Vastaanotolla ei tarvitse käydä useita kertoja, eikä odottaa vakuutuksesta tietoa, voiko esimerkiksi magneettikuvauksessa käydä. Kaiken saa nyt samalta istumalta.

Tärkeintä parantunut asiakas

Henkilökohtainen hoitoketju on nopea, miellyttävä ja tehokas – sekä asiakkaalle että lääkäreille.

Sairaalan henkilökunta koostuu alojensa parhaista ammattilaisista, jotka tekevät tiivistä yhteistyötä keskenään. Tällöin huippulääkärit saavat keskittyä juuri niihin asioihin, joilla asiakkaan asiaa saadaan viivytyksettä eteenpäin.

– Takertelematon hoitoketju on äärimmäisen tärkeä asia. Asiakas pääsee suppean erikoisalan osaajalle nopeasti, ja saan tarvittavat kuvantamiset ja tutkimukset viiveettä, iloitsee ortopedian erikoislääkäri Janne Sahlman.

Vuorovaikutus ja tiivis yhteistyö myös ruokkivat itse itseään, jolloin Pohjola Sairaalat voivat tarjota entistä parempaa palvelua.

– Moniammatillinen ja asiantunteva tiimi ympärillä opettaa joka päivä uutta itsellekin, Sahlman miettii.

– Työn parasta antia on nähdä hoidon jälkeen hyvin toipunut tyytyväinen asiakas, joka pystyy jatkamaan elämäänsä normaalisti eteenpäin, kolmikko toteaa.

Varaa aika itsellesi >

Teksti: Timo Riihentupa, Kuvat: Jukka-Pekka Korpi-Vartiainen


Lue lisää