Vältä haravoinnin aiheuttamat lihaskivut fysioterapeutin vinkeillä

Haravointi on tekniikkalaji – virheasennot voivat johtaa esimerkiksi selkäkipuihin. Pohjola Terveyden työfysioterapeutti Piia Hammaren-Luoso antaa ohjeet lihaskipujen välttämiseen.

Pohjola Terveyden työfysioterapeutti Piia Hammaren-Luoso muistuttaa, että haravoinnissa on tärkeää suojautua kylmyydeltä, virheasennoilta ja liikarasitukselta. Lue vinkkilista läpi, ennen kuin tartut haravaan.

1. Pukeudu riittävän lämpimästi

– Kylmä ilma altistaa lihaskivuille. Vaikka haravoidessa voi tulla hiki, suojaa syksyiseltä kylmältä viimalta ainakin tärkeimmät eli niska ja selkä. Jos paljas selkä vilahtaa takin alta aina kun nostat lehtikasan, piilota se äkkiä paidan alle. Kun hiki kuivuu, lihakset supistuvat. Niska ja alaselkä ovat herkkiä jämähtämämään, jos ne altistuvat toistuvasti kylmälle.

2. Lämmittele lihakset

Ennen lehtisavottaan tarttumista kannattaa myös lämmitellä ensin haravoinnissa käytettävät lihakset. 

– Käytä haravaa kuin jumppakeppiä ja lämmittele sen avulla hartioita. Pyöritä käsiä, olkapäitä ja lantiota, ja venytä lonkankoukistajat, etureidet ja pakarat. Tee myös muutamia kevyitä kyykkyyn-ylös-liikkeitä – aivan kuin nostelisit lehtikasoja, Hammaren-Luoso ohjeistaa.

3. Muista oikea asento ja tekniikka

Haravointi on tekniikkalaji. Pohjola Terveyden Hammaren-Luoso muistuttaa, että sekä asentoon että lehtien nosteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Haravointiliikkeessä tulee käyttää hyväksi koko vartaloa ja välttää lehtien nykimistä pelkästään käsillä.

– Haravoi kevyessä haara-asennossa, jossa toinen jalka on hieman toista edempänä. Ota haravasta hartioiden levyinen ote ja purista sitä kevyesti. Pidä hartiat rentoina, pää vartalon jatkeena ja katse alaviistossa. Kun keho on rento, mutta ryhdikäs, haravointi sujuu kuin tanssi!

4. Tarkista nostamistyyli

Vaikka lehtikasa ei olisi järin painava, nostoliike voi toistua yhdellä haravointikerralla useita kertoja. Siksi on tärkeää, että lehtikasoja nostellaan jaloilla, eikä selällä. 

– Laskeudu lehtikasan äärelle kohtisuorasti kyykistyen ja nosta se kottikärryihin jalkalihasten voimilla. Etenkin huonoselkäiselle virheellinen lehtikasojen nostotekniikka voi aiheuttaa kivuliaan noidannuolen.

5. Tauota työ

Vaikka päivä olisi kuinka kaunis tai syksy jo pitkällä, haravoinnin kanssa ei kannata ahnehtia. Jos piha on iso ja haravoitavaa on paljon, urakka olisi järkevintä jakaa muutamille päiville. Myös haravointirupeamaa on hyvä tauottaa siinä missä muitakin pihatöitä.

– Tunnin työ – kymmenen minuutin tauko, on hyvä rytmi, jos taukojen pitäminen meinaa muutoin unohtua.

6. Lihaskipuihin auttaa aika

Piia Hammaren-Luoso muistuttaa, että aika on paras lihaskipujen parantaja. Jos siis lämmittelystä ja oikeasta tekniikasta huolimatta selkä tai niska on haravointia seuraavana päivänä jumissa, kannattaa ottaa varovasti ja antaa toipumiselle aikaa

– Voit kokeilla kylmä-kuuma-hoitoa, ottaa särkylääkkeen, laittaa kipeälle alueelle kipugeeliä ja koittaa venyttää sitä varovasti. Yleensä äkillisestä rasituksesta johtuvat kiputilat laukeavat itsestään muutamien päivien kuluessa.

7. Sinnikkäisiin lihaskipuihin apua fysioterapeutilta

Jos kivut eivät helpota, hakeudu lääkärin tai fysioterapeutin vastaanotolle.

Pohjola Terveydessä fysioterapian ammattilaiset hoitavat oman erikoistumisalueensa vammoja, joten saat aina parasta ja kohdennettua kuntoutusta. Jos siis lihaskivut jatkuvat, ole yhteydessä Pohjola Terveysmestariin, jolta saat selkeät ohjeet ja arvion, kannattaako lähteä lääkäriin.

Jos lääkärikäynti on tarpeen, Pohjola Terveysmestari ohjaa sinut suoraan sopivan ammattilaisen vastaanotolle.

Teksti: Taru Schroderus


Lue lisää